Snídáte (ne)zdravě?

Dneska jsem se rozhodla napsat něco málo o zdravých snídaních, protože spousta lidí kolem mě vůbec neví, co má snídat. Existuje pár druhů snídaní, které ve svém okolí vidím nejčastěji. Je to buď pečivo „s něčím“, jogurt, ovocné nebo ovocně-zeleninové smothie nebo műsli s mlékem (kravským nebo rostlinným) a dále ještě různé kombinace těchto variant. Která z nich je nejlepší? ANI JEDNA…

Teplé snídaně nejsou žádným novodobým výmyslem, ale jsou doporučované nejen tradiční čínskou medicínou, která na základě empirických zkušeností zjistila, co dělá našemu tělu nejlépe. Vše, co ráno dostaneme do žaludku, by mělo být polévkou o minimálně tělesné teplotě, ne pokojové, ale tělesné. Polévkou je míněno jídlo, což nemusí být jen polévka jako taková, variant je spousta. Pokud do našeho těla dostaneme cokoli z výše zmíněného jídla, musí naše slezina jídlo ohřát a teprve zpracovat na tzv. polévku, což ji samozřejmě zbytečně zatíží. Pokud je takto zatěžována mnoho let, objeví se nemoc. Vařením se naše jídlo stává mnohem lépe stravitelné, odvedete práci, kterou by jinak za Vás musela dělat Vaše slezina. Pokud ji zaměstnáte prací, budete zřejmě dopoledne unavení. Další důležitá věc je věnovat se pouze jídlu, v klidu a důkladně ho rozkousat. Pokud se ale rozhodnete, že snídat nebudete, nebude mít Váš organismus dopoledne dostatek energie pro práci anebo bude, protože ho poprosíte o trochu rezerv, což se časem taky zřejmě projeví.

Co tedy mám snídat?:

  • Vařená obilná kaše je variantou snídaně, zejména pokud míváte chuť na sladké. Dá se připravit během pár minut. Dopředu je ovšem nutné uvařit obilovinu (ve vodě či rostlinném mléce), ale ta se vaří sama! Během toho se můžete klidně připravit do práce nebo obléct děti. Pokud se Vám to zdá časově náročné, uvařte obilovinu na 3 dny a ráno jen dochuťte. Obilovina se vaří tak dlouho, až je měkká a tím i nejlépe stravitelná. Můžete použít jáhly, quinou, pohanku, oves, špaldu, rýži… Tzv. Congee, dlouze vařená rýže se vaří dokonce 4 a více hodin a je považována za jedno z nejzdravějších jídel. Pokud nemáte čas vůbec, jemně mleté ovesné vločky jsou hotové za pár minut. Obiloviny je nutné vařit s trochou soli, protože málo solíme (ano, ale to je na samostatný článek) a taky protože pak vynikne více sladkost výsledné kaše. Jakmile máme uvařenou obilovinu, dochutíme ji lžící másla nebo ghí nebo sezamového oleje a to jednoduše proto, že zvyšuje stravitelnost obilovin a vyživí tělo. Je to tedy nutnost. Můžeme posypat (namočenými) ořechy, (praženými) semínky, v létě podat s trochou čerstvého ovoce, s rozmačkaným banánem, v zimě s podušenými jablky, se lžičkou domácí zavařeniny, švestkovým kompotem. Variant je mnoho a časem se naučíte udělat kaši tak, aby Vám chutnala. K dochucení kaše je třeba přibližně tří minut. Bonusem je prevence cukrovky, protože po kvalitních sacharidech Vám nebude tak rychle stoupat inzulín, jako třeba po sladkém pečivu. A na závěr – sníst kaši trvá o mnoho méně času než pořádně rozžvýkat chleba „s něčím“.

 

  • Polévka je oblíbenou snídaní, pokud nemáte chuť na sladké. V teplejším období v roce můžete uvařit zeleninový vývar, kde základem je kořenová zelenina. K ní můžete přidat cokoli sezónního, lokálního, nebo jednoduše co Vám zbylo v lednici. Do polévky se dají krásně rozmixovat i luštěniny, například hrst čočky, která se vaří stejně krátkou dobu jako zelenina. Polévku osolíme, přidáme koření podle chuti a nakonec obohatíme pár lžícemi ghí nebo jiného kvalitního rostlinného tuku. Zjednodušeně řečeno nahážete do hrnce, co máte doma, povaří se to 20 minut samo a pak to můžete nebo nemusíte rozmixovat. V zimě se na zahřátí dopřejte masový vývar nebo vývar z kostí (zvířata se nezabíjejí kvůli kostem, takže by ho měli povinně zařadit i vegetariáni). Můžete se naučit také nějakou jednoduchou Miso polévku nebo polévku z mořských řas. K polévce si můžete dopřát i kousek kvalitního kváskového chleba pokud máte potřebu se ráno více zasytit. Polévky je taky možné vařit na 3 dny a tak zase ušetříte trochu času. Do práce si je můžete nosit v termosce.

 

  • Týden má 7 dní, pokud nechcete jíst každý den kaše nebo polévky, můžete si dopřát třeba o víkendu šetrně osmaženou zeleninu a vyklepnout do ní vejce. Dalšími variantami jsou obyčejná vaječina, domácí pečený celozrnný koláč se sezónním ovocem nebo jablečný štrůdl a výjimečné také celozrnné špaldové palačinky s domácí marmeládou. Pokud si zkusíte vařit nějakou dobu teplá jídla k snídani, Vaše tělo Vám poděkuje a časem se zbavíte řady zdravotních obtíží včetně zažívacích. Jakmile si varianty dopilujete tak, aby byly dle Vaší chuti, už Vám přijde snídat teplé jídlo naprosto přirozené a zpátky k syrovému se nevrátíte, protože Vám nejspíš už neudělá dobře.

Jednodruhové pleťové zázraky

Účinné přírodní preparáty, které udělají dobře Vaší pleti! Vyzkoušejte minimalismus ve své koupelně. Tento sortiment Vám zaručeně nahradí všechny chemické přípravky, které máte v koupelně, ale zaručeně je nepotřebujete. Tady je pár tipů, jak nahradit sprchový gel, mýdlo, krémy na obličej, odličovací vody, pleťové vody, krémy na ruce, balzámy na rty a možná i ten šampon:-)

 

Aloe Vera

Skoro každý si tuto rostlinku pěstuje doma a tak je velká škoda ji nevyužít. Ukrojte kousek listu, vymačkejte průhlednou šťávu, naneste na pleť, nechte 20 minut působit a pak opláchněte. Já to praktikuji kdykoli během dne, kdy mám čas a kdy si vzpomenu, postačí 2x týdně. Gel má protizánětlivé účinky, působí proti akné, čistí a hydratuje pleť. Je vhodná na různé kožní nemoci, působí proti bolesti a svědění, dokonce i proti popáleninám. Je to malý zázrak, který využijete skoro na všechny problémy. Můžete nanést na pokožku hlavy, nebo i na vlasy.

Marocký jíl

Tento hnědý prášek smícháte s trochou vody (nebo hydrolátu – levandulový, heřmánkový,…), rozmícháte na kašičku a máte pleťovou masku. Nanesete na celý obličej kromě očního okolí, necháte působit přibližně 5 minut a jakmile začne pleť stahovat a vyschne, poznáte, že už je čas ho opláchnout. Pleť hloubkově vyčistí, stahuje póry, působí i jako peeling. Stačí použít jednou až dvakrát týdně. Můžete obohatit o kapku arganového oleje.

Podobným způsobem lze aplikovat místo šampónu! Pokud máte problém s neustále mastícími se vlasy a už Vás nebaví mýt je každý den nebo co dva dny chemickými sajrajty, tak je ten správný okamžik ho vyzkoušet. Po mých zkušenostech se mi podařilo prodloužit dobu mytí vlasů na 4-5 dní, a to mám velmi jemné vlasy, které jsem dříve myla opravdu co 2 dny. Stejným způsobem (ale z většího množství) rozmícháte s vodou na kašičku, obohatíte kapičkou arganového oleje a nanesete ke kořínkům vlasů, necháte působit 10-15 minut a opláchnete. Jíl má schopnost na sebe navázat mastnotu, kterou pak zároveň s ním opláchnete. Pozor – vlasy po uschnutí mají naprosto jinou „strukturu“ než po použití běžného šamponu, ale takto mají normální vlasy vypadat. Jako kondicionér použijte 1 lžíci jablečného octa (nebo citronu) rozmíchanou v půllitru vody. Této metodě se říká NoPoo neboli bezšampónová. Jakmile se vlasy dostaly do kondice, po půl roce jsem se navrátila zpět k přírodním tuhým šamponům (mýdlo na vlasy).

Hydroláty

Na místo chemických pleťových vod z drogerie lze zakoupit tzv. květové vody neboli hydroláty. Jsou vhodné pro dočištění pleti. Na výběr podle typu pleti existují např. heřmánková voda, levandulová, růžová a další. Právě tyto 3 druhy ráda střídám.

Pleťové oleje

Arganový olej – místo všech krémů na světě použijeme kapičku oleje na odlíčený a dokonale čistý obličej. Kapku oleje můžeme také vmasírovat do konečků vlhkých umytých vlasů. O účincích na pleť bych se musela vypisovat asi hodinu, je totiž úplně na všechno. Regeneruje, vyživuje, pomáhá proti akné, vyrážkám, proti stárnutí pleti a hlavně je určen pro všechny typy pleti včetně suché i mastící se i aknózní.

Hroznový olej – je určen zejména pro mastnější pleť, jak na obličej, tak i na celé tělo. Rychle se vstřebává. Doporučuji ho použít hlavně k odlíčení a na ruce. Působí i proti akné.

Kokosový olej – dá se použít na čištění zubů, proti opruzeninám na zadečku miminek, jako deodorant, je možné ho vmasírovat do konečků vlasů po mytí a taky místo krému na celé tělo. Některým lidem ale nemusí vyhovovat, protože může pleť vysušovat. Někteří na něj zase nedají dopustit. Na obličej všeobecně není moc doporučován, protože může způsobit pupínky.

Mandlový olej – takový neutrální olej na všechno. Používám ho jako mycí olej místo mýdla, jako masážní olej pro miminka nebo jako olej na celé tělo opět místo krému. Použití na obličej není moc vhodné, protože může způsobovat pupínky.

Většina těchto olejů (arganový, hroznový, ale taky ricinový, jojobový a další) se dá použít i na kompletní odlíčení očí i celého obličeje. Na navlhčený tampónek naneseme pár kapek oleje a odlíčíme pleť tak, jak jsme zvyklí. Odpadá kupování odličovacích vod nebo dokonce odličovacích vod na oči. Na závěr máte jako bonus vyživenou pokožku bez nutnosti použití dalšího krému.

Olejů je ale spousty, tak si stačí vybrat jeden přímo na míru a nahradí spousty zbytečných lahviček plných chemie. Je třeba je kupovat v kvalitě LSZ neboli lisované za studena, ještě lépe v Bio kvalitě.

Bambucké máslo

Bambucké máslo, které je úžasně voňavé i v jeho čisté podobě využijete jako krém na obličej, na ruce a nehty, na suchá i ztvrdlá místa na těle, pro nejmenší děti včetně zadečku, na atopický ekzém, na lupénku, na akné, na vlasy i na rty, po opalování i proti mrazu… Pleť bude vyživená, jemná, vláčná, voňavá a zregenerovaná.

A na závěr: k dokonalému stavu pleti je nezbytná i zdravá a plnohodnotná strava bez zbytečných cukrů, mléka a pšeničné mouky.

 

Obrázek je použit z webových stránek www.ekocesko.cz

 

Přírodní cestou k odhlenění

Aneb když už nemoc propukne…. Protože mám 2 malé děti ve věku 1 a 3 let a to starší chodí do klasické školky, jsou v tomto období neustále nemocné. Tady Vám chci přiblížit přírodní „léky“, kterými s nemocemi doma bojujeme a máme s nimi docela dobrou zkušenost.

Slzovka

  • obilovina, tráva, činsky Yi Yi Ren
  • vypadá jako kroupy, má neutrální, nasládlou chuť
  • přidává se do polévek, kaší, k rýži apod.
  • Příprava: Čaj ze slzovky – hrst slzovky vaříme přibližně 45 minut. Odvar vypijeme a navíc sníme 2 lžíce uvařených semen (denní dávka). Takto užíváme po dobu zahlenění, pak zase vysadíme. Je močopudná, proto u dětí dbáme na pitný režim navíc. Jindy můžeme udělat takovýto týdenní detox, prospěje to slezině, působí protizánětlivě. S močí odvádí z těla vlhkost a hlen.

Kořen Lotosu

  • pomáhá proti kašli, nachlazení, zahlenění
  • kupujeme čerstvý, ale dá se koupit i sušený
  • Příprava: Odhleňující čaj – ukrojíme cca 2 cm kus z kořene lotosu, oloupeme, pokrájíme na tenké plátky nebo nastrouháme a povaříme přibližně 15 minut v litru vody. Jeho chuť je sladká, takže nemusíme dále doslazovat a bude chutnat i dětem. K akutnímu použití nastrouháme na jemno, vymačkáme šťávu, zahřejeme a vypijeme. Ze zbytku si zase uvaříme čaj. Při větším zahlenění použijeme větší kus kořene. My v období nemoci popíjíme celou dobu až do vymizení problémů.

Jitrocelový sirup

  • doporučuji si vyrobit doma, protože je to časově nenáročné a nebudete tam mít zbytečná aditiva ani konzervanty jako ve farmaceutických výrobcích. Jitrocel kopinatý roste téměř všude. Natrháme suché listy (ne ráno), nakrájíme a prokládáme cukrem ve vrstvách cca 1cm. Můžete použít libovolně velkou zavařovací sklenici, klidně litrovou i větší. Dá se sbírat i několik dní a dodělávat postupně. Jakmile máme poslední vrstvu zasypanou cukrem, zavíčkujeme a necháme 10 dní v pokojové teplotě. Poté vymačkáme šťávu přes plátýnko a skladujeme v lednici až rok. Děti používají 3 lžičky denně a dospělí 3 lžíce denně, ne před spaním.
  • obdobně se dá udělat i sirup z květů divizny velkokvěté, pokud si ovšem nepěstujete, jen tak se k ní jen tak nedostanete.

List perily a moruše

  • Perila křovitá (Zi Su Ye) se používá v asijské kuchyni a podle čínské medicíny je vhodná např. proti alergiím, astmatu a k odhlenění při rýmě nebo kašli.
  • Morušovník bílý (Sang ye) se používá při infekcích dýchacích cest a suchém kašli a tzv. rozptyluje horko v plicích.
  • Příprava: Čaj z listů perily a moruše připravíme tak, že hrstku sušených listů povaříme krátce v litru vody. Pro menší děti odvar uděláme tak, aby měl lehce nažloutlou barvu.
  • Suroviny se dají koupit v jakékoli čínské bylinkárně.

Další alternativy

Pokud chci mít doma první pomoc místo klasických léků, docela se mi osvědčily tyto preparáty:

  • Rozpuštění hlenů – Resolve Phlegm – granulky pro malé děti
  • Mišpulníkový sirup – na všechny druhy kašle, zahlenění i škrábání v krku je vhodný pro děti i dospělé.
  • Coryzalia – homeopatikum běžně dostupné v lékárnách dětem pomáhá na rýmu, mi bohužel moc ne..

 

Jáhlová kaše se švestkami

Toto je tip na pořádně sladkou, ale výbornou snídani pro ty, kdo mají rádi sladké kaše. Teplé snídaně jsou základem pro správné zažívaní. Teplá jídla všeobecně posilují slezinu a zahřívají ledviny. Kaše nemusí být vždycky nuda. Toto je moje nejoblíbenější. Dělám ve verzi s jáhly nebo s rýží. Jáhly propláchnu horkou vodou a uvařím v plnotučném mléce nebo v mléce napůl s vodou a špetkou mořské soli. Mléko zde použiji, protože ho jíme zřídkakdy, jindy pouze do pečení nebo palačinek. Použiji podle chuti koření. Může být skořice, vanilka, kardamon, muškátový oříšek, fantazii se meze nekladou a kaše bude chutnat pokaždé jinak. Dochutím rýžovým sirupem. Můžete použít jiné sladidlo např. ječný slad, datlový sirup. Pokladu nakrájené švestky, v sezóně čerstvé, tady jsem použila svůj domácí kompot. Poliju ghíčkem (nebo máslem, když nemám). Dle chuti můžete posypat skořicí nebo kakaem. Kompoty, vařené obiloviny a koření jsou vhodné pro chladnější období (od podzimu až do jara). S dětmi se vždy olizujeme až za ušima. Dobrou chuť.

Suroviny:

  • Jáhly (bílá rýže)
  • Mléko plnotučné, popř. voda
  • Špetka mořské soli
  • Rýžový sirup (ječný slad, datlový sirup)
  • Švestky (čerstvé, kompot)
  • Ghí
  • Dle chuti skořice, kardamon, vanilka, holandské kakao,…

 

Dýňová polévka

Mám tu tip na bleskově rychlou polévku. Hodí se zejména pro nás, co neustále honíme čas nebo jsme na mateřské a přitom chceme jíst zdravě. Není nic jednoduššího a přitom tak chutného jako rychlá dýňová polévka. Já si ji vařím z celé dýně nebo tykve a mám ji v lednici i 3 dny. Poslouží mi ve chvílích, kdy opravdu nemám čas vyvařovat a nechci sáhnout po něčem rychlém, ale nezdravém. Na ghíčku osmažíme cibulku dozlatova, přidáme dýni nakrájenou na kostky a vše ještě chvíli osmažíme, zalijeme vodou nebo vývarem (který mám vždy připravený v 0,5l sklenicích v mrazáku). Dochutíme česnekem, čerstvě namletým pepřem a nerafinovanou mořskou solí, popřípadě kurkumou, kdo máte rádi a vaříme doměkka. Pokud jste použili pouze vodu, dá se přidat lžíce zeleninového vývaru sušeného (prodává např. DMBio). Rozmixujeme tyčovým mixérem. Tato polévka se dá použít k snídani, obědu či večeři s kouskem kváskového chleba.  Pokud si dáme polévku k snídani, podpoříme slezinu, zahřejeme ledviny a nastartujeme trávení. Hodí se od podzimu do jara pro zahřátí. Polévka je sladká a chutná i dětem.

Suroviny:

  • Cibule
  • Ghí
  • Dýně, tykev
  • Vývar (zeleninový, slepičí)
  • Česnek
  • Pepř, mořská sůl, kurkuma dle potřeby