Snídáte (ne)zdravě?

Dneska jsem se rozhodla napsat něco málo o zdravých snídaních, protože spousta lidí kolem mě vůbec neví, co má snídat. Existuje pár druhů snídaní, které ve svém okolí vidím nejčastěji. Je to buď pečivo „s něčím“, jogurt, ovocné nebo ovocně-zeleninové smothie nebo műsli s mlékem (kravským nebo rostlinným) a dále ještě různé kombinace těchto variant. Která z nich je nejlepší? ANI JEDNA…

Teplé snídaně nejsou žádným novodobým výmyslem, ale jsou doporučované nejen tradiční čínskou medicínou, která na základě empirických zkušeností zjistila, co dělá našemu tělu nejlépe.

Vše, co ráno dostaneme do žaludku, by mělo být polévkou o minimálně tělesné teplotě, ne pokojové, ale tělesné. Polévkou je míněno jídlo, což nemusí být jen polévka jako taková, variant je spousta. Pokud do našeho těla dostaneme cokoli z výše zmíněného jídla, musí naše slezina jídlo ohřát a teprve zpracovat na tzv. polévku, což ji samozřejmě zbytečně zatíží. Pokud je takto zatěžována mnoho let, objeví se nemoc. Vařením se naše jídlo stává mnohem lépe stravitelné, odvedete práci, kterou by jinak za Vás musela dělat Vaše slezina. Pokud ji zaměstnáte prací, budete zřejmě dopoledne unavení. Další důležitá věc je věnovat se pouze jídlu, v klidu a důkladně ho rozkousat. Pokud se ale rozhodnete, že snídat nebudete, nebude mít Váš organismus dopoledne dostatek energie pro práci anebo bude, protože ho poprosíte o trochu rezerv, což se časem taky zřejmě projeví.

Co tedy mám snídat?:

  • Vařená obilná kaše je variantou snídaně, zejména pokud míváte chuť na sladké. Dá se připravit během pár minut. Dopředu je ovšem nutné uvařit obilovinu (ve vodě či rostlinném mléce), ale ta se vaří sama! Během toho se můžete klidně připravit do práce nebo obléct děti. Pokud se Vám to zdá časově náročné, uvařte obilovinu na 3 dny a ráno jen dochuťte. Obilovina se vaří tak dlouho, až je měkká a tím i nejlépe stravitelná. Můžete použít jáhly, quinou, pohanku, oves, špaldu, rýži… Tzv. Congee, dlouze vařená rýže se vaří dokonce 4 a více hodin a je považována za jedno z nejzdravějších jídel. Pokud nemáte čas vůbec, jemně mleté ovesné vločky jsou hotové za pár minut. Obiloviny je nutné vařit s trochou soli, protože málo solíme (ano, ale to je na samostatný článek) a taky protože pak vynikne více sladkost výsledné kaše. Jakmile máme uvařenou obilovinu, dochutíme ji lžící másla nebo ghí nebo sezamového oleje a to jednoduše proto, že zvyšuje stravitelnost obilovin a vyživí tělo. Je to tedy nutnost. Můžeme posypat (namočenými) ořechy, (praženými) semínky, v létě podat s trochou čerstvého ovoce, s rozmačkaným banánem, v zimě s podušenými jablky, se lžičkou domácí zavařeniny, švestkovým kompotem. Variant je mnoho a časem se naučíte udělat kaši tak, aby Vám chutnala. K dochucení kaše je třeba přibližně tří minut. Bonusem je prevence cukrovky, protože po kvalitních sacharidech Vám nebude tak rychle stoupat inzulín, jako třeba po sladkém pečivu. A na závěr – sníst kaši trvá o mnoho méně času než pořádně rozžvýkat chleba „s něčím“.

 

  • Polévka je oblíbenou snídaní, pokud nemáte chuť na sladké. V teplejším období v roce můžete uvařit zeleninový vývar, kde základem je kořenová zelenina. K ní můžete přidat cokoli sezónního, lokálního, nebo jednoduše co Vám zbylo v lednici. Do polévky se dají krásně rozmixovat i luštěniny, například hrst čočky, která se vaří stejně krátkou dobu jako zelenina. Polévku osolíme, přidáme koření podle chuti a nakonec obohatíme pár lžícemi ghí nebo jiného kvalitního rostlinného tuku. Zjednodušeně řečeno nahážete do hrnce, co máte doma, povaří se to 20 minut samo a pak to můžete nebo nemusíte rozmixovat. V zimě se na zahřátí dopřejte masový vývar nebo vývar z kostí (zvířata se nezabíjejí kvůli kostem, takže by ho měli povinně zařadit i vegetariáni). Můžete se naučit také nějakou jednoduchou Miso polévku nebo polévku z mořských řas. K polévce si můžete dopřát i kousek kvalitního kváskového chleba pokud máte potřebu se ráno více zasytit. Polévky je taky možné vařit na 3 dny a tak zase ušetříte trochu času. Do práce si je můžete nosit v termosce.

 

  • Týden má 7 dní, pokud nechcete jíst každý den kaše nebo polévky, můžete si dopřát třeba o víkendu šetrně osmaženou zeleninu a vyklepnout do ní vejce. Dalšími variantami jsou obyčejná vaječina, domácí pečený celozrnný koláč se sezónním ovocem nebo jablečný štrůdl a výjimečné také celozrnné špaldové palačinky s domácí marmeládou. Pokud si zkusíte vařit nějakou dobu teplá jídla k snídani, Vaše tělo Vám poděkuje a časem se zbavíte řady zdravotních obtíží včetně zažívacích. Jakmile si varianty dopilujete tak, aby byly dle Vaší chuti, už Vám přijde snídat teplé jídlo naprosto přirozené a zpátky k syrovému se nevrátíte, protože Vám nejspíš už neudělá dobře.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *